Zaburzenia hormonalne objawy i sposoby na równowagę hormonalną

równowaga hormonalna

 

hormony, dieta, stres,

Hormony mają głęboki wpływ na zdrowie psychiczne, fizyczne i
emocjonalne. Dlatego tak ciężko nam żyć, kiedy ich proporcje są zaburzone. W
idealnych warunkach organizm produkuje konkretną ilość każdego hormonu
potrzebnego do spełnienia konkretnych funkcji. Niestety, w dzisiejszych czasach
nierównowaga hormonalna jest coraz bardziej powszechna. Ponadto z wiekiem
produkcja niektórych hormonów spada i u niektórych osób staje się to w sposób
bardziej nagły i dramatyczny niż u innych.

Na szczęście da się coś z tym zrobić. Istnieją naturalne sposoby na to, by wprowadzić równowagę hormonalną. Ale najpierw…

Zaburzenia hormonalne- objawy

  • Niewyjaśniony przyrost masy ciała lub utrata masy ciała
  • Niewyjaśnione lub nadmierne pocenie się
  • Zmiany wrażliwości na zimno i ciepło
  • Bardzo sucha skóra lub wysypki skórne
  • Zmiany ciśnienia krwi
  • Kruche lub słabe kości
  • Zmiany stężenia cukru we krwi
  • Drażliwość i niepokój
  • Niewyjaśnione i długotrwałe zmęczenie
  • Zwiększone pragnienie
  • Depresja
  • Bóle głowy
  • Wzdęcia
  • Zmiany apetytu
  • Zmniejszony popęd seksualny
  • Kruche włosy
  • Bezpłodność
  • Opuchnięta twarz
  • Rozmazany obraz
  • Wypukłość na szyi
  • Tkliwość piersi
  • Zaburzenia nastroju, w tym drażliwość i lęk
  • Zaparcia lub częstsze wypróżnienia
  • Zwiększona lub zmniejszona częstość akcji serca
  • Słabe mięśnie
  • Częste oddawanie moczu
  • Ból, sztywność lub obrzęk stawów
  • Zwiększony głód

Objawy zaburzenia równowagi hormonalnej specyficzne dla kobiet:

 

  • Bolesne, obfite i nieregularne miesiączki, bądź ich zanik
  • Nadmierne owłosienie
  • Trądzik na twarzy, klatce piersiowej lub górnej części pleców
  • Problemy ze schudnięciem
  • Ciemnienie skóry (zwłaszcza wzdłuż fałd szyi, w pachwinie i pod piersiami)
  • Suchość pochwy
  • Ból podczas seksu
  • Nocne poty

Jakie mogą być przyczyny barku równowagi hormonalnej?

 

  • Chroniczny stres
  • Niedobory składników odżywczych
  • Niedoczynność lub nadczynność tarczycy
  • Nadwaga lub otyłość
  • Zła dieta
  • Toksyny i inne substancje chemiczne zaburzające gospodarkę hormonalną, w tym pestycydy
  • Cukrzyca typu 1 i typu 2
  • Leki antykoncepcyjne
  • Uszkodzenie gruczołu dokrewnego
  • Ciężkie reakcje alergiczne lub infekcje
  • Nowotwory związane z gruczołami wydzielania wewnętrznego
  • Chemioterapia i radioterapia
  • Niedobór jodu

Zaburzenia hormonalne jak naturalne sobie z nimi poradzić?

Po prostu się wysypiaj!

Kiedy problemy hormonalne utrudniają Ci codzienne życie, chwytasz się wszystkich metod, żeby jakoś sobie pomóc.
Okazuje się, że warto zacząć od tych najbardziej oczywistych i zacząć porządnie się wysypiać. 
Sen pomaga w utrzymaniu równowagi hormonów stresu i pozwala organizmowi prawidłowo się regenerować.
Nadmierny stres i zły sen są związane z wyższym poziomem porannego kortyzolu, zmniejszoną odpornością,
problemami z wydajnością pracy i wyższą podatnością na niepokój, przyrost masy ciała i depresję.
Aby zmaksymalizować funkcje hormonalne, najlepiej byłoby kłaść się spać około godziny 22
i utrzymywać regularny cykl snu i czuwania.

Rusz się

Nie jest łatwo ruszyć się z miejsca, kiedy ma się wszystkiego dość, huśtawka nastrojów daje się we znaki
a wszystkie próby odchudzania bądź przytycia spełzają na niczym.
Ale warto to zrobić, ponieważ może to naprawdę pomóc w przywróceniu równowagi hormonalnej.

Wykonywanie treningu siłowego, aerobiku lub innych form aktywności fizycznej może modyfikować poziom hormonów
w sposób, który zmniejsza ryzyko choroby i chroni masę mięśniową podczas procesu starzenia.
Dla osób, które nie są w stanie wykonywać energicznych ćwiczeń, nawet regularne, intensywne chodzenie
może zwiększyć poziom hormonów, potencjalnie poprawiając siłę i jakość życia.

Unikaj cukru i rafinowanych węglowodanów

No niestety, nie ma lekko i jeżeli naprawdę chcesz sobie pomóc w naturalny i najlepszy dla Ciebie sposób,
to ze słodyczami, białą mąką i przetworzoną żywnością powinnaś się raczej pożegnać.

Popracuj nad radzeniem sobie ze stresem

To nie jest łatwe i niestety problemy hormonalne skutkiem a także przyczyną nadmiernego stresu.
Warto zainteresować się technikami redukcji stresu, takimi jak np.: medytacja, joga, masaże
czy słuchanie relaksującej muzyki. Spróbuj poświęcić, co najmniej 10–15 minut dziennie na działania
zmniejszające stres, nawet, jeśli nie uważasz, że nie masz na to czasu.

Zaburzenia hormonalne- witaminy, suplementy i zioła

Dziurawiec

Roślina ta ma właściwości przeciwdepresyjne i może łagodzić
ból. Dziurawiec można znaleźć w postaci liściastej herbaty lub kapsułek. Może
on pomóc złagodzić uderzeń gorąca, depresji i poprawić libido. [Dr Sara
Gottfried w swojej książce The Hormone Cure ostrzega, aby nie brać więcej niż
300 mg dziurawca na dzień i być bardzo ostrożnym, jeśli stosuje się inne leki
przeciwdepresyjne.]

Ashwagandha

Jeśli doświadczasz depresji lub niekontrolowanych wahań nastroju i PMS, możesz czuć się, 
jakby to całkowicie wymknęło się spod kontroli. Z jednej strony chcesz coś z tym zrobić
a z drugiej czujesz jakbyś totalnie nie miała na to żadnego wpływu.
Warto wypróbować wtedy ashwagandha. Regularne i długotrwałe stosowana ashwagandha
ma pozytywny wpływ na układ nerwowy i zmniejsza stres.

Magnez

Jednym z najczęstszych niedoborów mineralnych jest magnez. Jest odpowiedzialna za ponad
300 procesów fizycznych, więc oczywistym jest, że jeśli przyjmujesz zbyt mało magnezu,
może to mieć katastroficzny wpływ na zdrowie twoich hormonów

Oprócz przyjmowania suplementów witaminowych w celu wsparcia cykli hormonalnych i wyrównania niektórych negatywnych fizycznych i psychicznych objawów zaburzeń hormonalnych, istnieją inne proste, ale skuteczne rzeczy, które możesz zrobić, aby zrównoważyć poziom hormonów.

  • Pij 2 litry czystej wody filtrowanej dziennie
  • Zmniejsz ilość przetworzonej żywności
  • Wybierz pożywne jedzenie, naturalnie bogate w witaminę D, witaminę E, witaminę B6 i niacynę
  • Unikaj niedożywienia lub przejadania się poprzez regularne i świadome jedzenie
  • Jedz wystarczająca ilość białka

Dodatkowo warto wiedzieć, że…

Nabiał jest jednym z największych czynników powodujących zaburzenia równowagi hormonalnej ze względu na wszystkie hormony naturalnie występujące w mleku oraz hormony i antybiotyki dodawane do mleka. Nawet organiczne mleko może pochodzić od ciężarnych krów, podnoszących poziom hormonów. W rzeczywistości nabiał ma ponad 60 hormonów,
które mogą przyczyniać się do zaburzeń równowagi.

Alkohol-tak, nawet czerwone wino – podnosi poziom estrogenu i zwiększa szanse zachorowania na nowotwory.

Podsumowując, najbardziej skutecznym sposobem na poradzenie sobie z problemami hormonalnymi jest zmiana codziennych nawyków.  Jest to, co prawda, również najtrudniejszy ze sposobów, ponieważ wymaga większego poświęcenia niż codzienne przyjmowanie leków. Jeżeli jednak zależy ci na zdrowiu i chcesz uzyskać długotrwałe i satysfakcjonujące efekty, warto rozważyć odrzucenie niektórych produktów i zastąpienie ich innymi. 

Źródła 1 2 3 4 5 6

Dodaj komentarz

Close Menu